Onderzoeksrapport Impuls muziekonderwijs

8 maart 2018

Scholen en muziekpartners die gebruik maken van de subsidieregeling Impuls muziekonderwijs geven aan dat muziekonderwijs terug is in de school en dat het aan kwaliteit gewonnen heeft. Dat blijkt uit het onderzoek dat Sardes in opdracht van het Fonds voor Cultuurparticipatie heeft uitgevoerd naar de effecten van de regeling. Daarnaast geven leerkrachten aan zich door de Impuls vaardiger te voelen in het geven van muziekonderwijs en meer zelfvertrouwen te hebben op het gebied van muziek.

De eerste lichtingen gehonoreerde scholen zijn ondertussen één tot twee jaar bezig met hun projecten. Omdat het Fonds graag wil weten hoe de Impuls muziekonderwijs in praktijk wordt gebracht en wat het effect van de regeling is hebben we onderzoeksbureau Sardes gevraagd een kwalitatief onderzoek uit te voeren bij deze eerste groep scholen.

Vanzelfsprekende basis
De Impuls muziekonderwijs heeft muziek op de kaart gezet op de scholen die meedoen aan de regeling. Voor borging van de resultaten en positieve effecten op het gehele onderwijs is het van belang dat de basis voor muziekonderwijs al op de pabo’s wordt gelegd. Om deze reden heeft het Fonds voor Cultuurparticipatie sinds 2017 de subsidieregeling Professionalisering muziekonderwijs pabo’s. Alle pabo’s in Nederland kunnen hiervan gebruik maken. Zo kan de afgestudeerde pabostudent straks als groepsleerkracht de regie nemen over het muziekonderwijs en muziek maken met zijn of haar klas.

Meer hierover? Klik hier.

Terug naar overzicht

Nieuws

Fijne vakantie allemaal!

13 juli 2018

Zonnige groetjes! Na de vakantie starten we met een nieuw muzikaal schooljaar!!

Lees verder


Koningin Máxima bezocht feestelijke SamenDOOR!dag in Ittervoort

27 juni 2018

Verduurzaming van muziekonderwijs in Limburg wordt verzekerd door ondertekenen van convenant  Vandaag b...

Lees verder